A María Inés, 2022. Video installation. Paradigmas del habitar (group show), curator Mariana Mañon, Casa La Curaduría, Santa Catarina, NL, México
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"If we consider that histories intersect in archives in ways that can be fragmentary and contradictory, how can we approach single characters through discontinuous narratives? Is it possible (and if so, how) to reconstruct a woman's trajectory when we know that it has already vanished in a complex intermingling of events and narratives and people"
(Giovanna Zapperi, 2013. No 105 Feminist review, p.25)
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A María Inés is a video installation that incorporates elements on paper from the first version of the project Sovereign of the Seas (California, 2022) and new ones developed during the artist's stay in Santa Catarina prior to the inauguration of this show. In this work, the experience of the vast landscapes of the Atlantic Ocean and the mountains of Nuevo Leon resurfaces.
Concepts such as vertigo, dizziness, horizon, movement, disorientation, motion sickness, dizziness, sea level, and height weave a poetic as fragile as it is substantial that, through a collection of images and texts arranged like documents on a surface and the wall next to the video, they offer a reading open to the viewer to connect the pieces of the story. The crossing of these concepts, from its dictionary definitions opens a space where the physicality and the spirituality of the art experience, solitude, and inhabiting the vastness of the landscape of the mountains resonate differently.
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A María Inés es una video instalación que incorpora elementos en papel de la primera versión del proyecto Sovereign of the Seas (California, 2022) y otros nuevos desarrollados durante la estancia de la artista en Santa Catarina, previa a la inauguración de esta muestra. En ella, resurge la experiencia de vastos paisajes del océano Atlántico y las montañas de Nuevo León.
Conceptos como vértigo, mareo, horizonte, movimiento, desorientación, motion sickness, dizziness, nivel del mar, altura, tejen una trama poética tan frágil como sustanciosa que, a través de una colección de imágenes y textos dispuestos como documentos en una superficie y en el muro junto al video, ofrecen un lectura abierta al/la espectador/a para conectar las piezas del relato. El cruce de estos conceptos a partir de sus definiciones de diccionario abre un espacio donde resuenan de otra manera la fisicalidad y la espiritualidad de la experiencia del arte, la soledad y el habitar la vastedad del paisaje de las montañas.
Mariana Mañon, 2022